مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری و بهره‌وری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری یکی از مدیریت‌هاي تابعه حوزه رياست دانشگاه مي‌باشد .  این مدیریت به‌منظور رسیدگی به امور مرتبط در راستای تحقق سند چشم‌انداز 1404 متشکل از دو بخش "برنامه و بودجه" و "تشکیلات، تحول اداری و بهره‌وری" با هدف انجام امور ذیل ایجاد شده است:

  • انجام کلیه امور مربوط به تهیه و تدوین دانشگاه.
  • برنامه‌ریزی، تنظیم فعالیت‌ها و پیشنهاد بودجه سالیانه مطابق با اولویت‌های دانشگاه.
  • همکاری با مدیران و روسای واحدها در امر تهیه و تنظیم بودجه.
  • جمع‌آوری بودجه‌های پیشنهادی توسط واحدهای مختلف و بررسی برنامه‌ها و اعتبارات مورد پیشنهاد.
  • تلفیق و تنظیم بودجه‌های پیشنهاد شده در قالب هدف‌ها و خط مشی کلی دانشگاه.
  • نظارت بر نحوه مصرف اعتبارات و سنجش میزان پیشرفت عملیات در هر یک از واحدها.
  • دفاع از بودجه پیشنهاد شده در مراجع رسیدگی.
  • ابلاغ بودجه مصوب به هر یک از واحدها و تخصیص اعتبارات مصوب در دوره‌های سه ماهه به واحدهای دانشگاه.
  • نگهداری حساب و دفاتر اعتبارات بودجه‌ای برحسب فعالیت‌ و برنامه‌های اجرائی دانشگاه و نظارت بر اجرای بودجه واحدها.
  • بررسی و مبادله بودجه تفصیلی اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارائی‌های سرمایه‌ای با وزارت متبوع.
  • بررسی و مبادله موافقت‌نامه‌های مربوط به فعالیت‌های عمرانی با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور.
  • مطالعه و بررسی مداوم وظایف سازمانی دانشگاه و واحدها و چگونگی گردش کار در آنها با توجه به برنامه توسعه دانشگاه.
  • انجام بررسی‌های سازمانی به‌منظور برنامه‌ریزی و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه.
  • مطالعه و بررسی مستمر در سازمان و وظایف واحدهای تابعه به‌منظور برنامه‌ریزی و تفکیک و تقسیم صحیح وظایف بین واحدها و جلوگیری از تکرار و تداخل وظایف دانشگاه.
  • تهیه و تنظیم نمودار سازمانی (تشکیلات) و تهیه و تنظیم پست‌های سازمانی متناسب با وظایف و مسئولیت‌های واحدهای تابعه دانشگاه با همکاری واحدهای ذیربط.
  • مطالعه و بررسی درخصوص تهیه و تنظیم شرح وظایف‌ واحدها و همچنین شرح وظایف پست‌های سازمانی دانشگاه و ابلاغ آنها به واحدها پس از تصویب توسط هیات امنا.
  • بررسی پیشنهادات واحدها درمورد تغییر و اصلاح پست‌های سازمانی و شرح وظایف و تهیه گزارشات لازم و انجام اقدامات ضروری جهت رفع مشکلات سازمانی آنها.
  • انجام طرح‌های مطالعاتی مربوط به اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانی.
  • تنهیه و تنظیم آمارهای لازم درباره فعالیت‌ها، نیروها و عوامل موجود در دانشگاه و واحدهای تابعه (پرسنلی و بودجه) ، به‌منظور اعمال نظر صحیح و منطقی در مدیریت دانشگاه.
  • شرکت فعال در شوراها، کمیته‌ها و اظهارنظر پیرامون مسائل مربوط.
  • برنامه‌ریزی برای بهبود مستمر مدیریت و افزایش بهره‌وری در فرایند آموزش، تحقیق و فناوری با عنایت به شایسته‌سالاری، ابتکار، خلاقیت و افزایش مشارکت و انعطاف سازمانی.
  • برنامه‌ریزی و نظارت بر طراحی، بهینه‌سازی و انطباق نظام‌های مدیریتی متناسب و مورد نیاز جهت اجرای برنامه‌های توسعه آموزش عالی.
  • انجام طرح‌های مطالعاتی مربوط به اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانی، ساختار نیروی انسانی، فرهنگ سازمانی، سیستم‌ها و روش‌های مورد عمل در دانشگاه.
  • انجام طرح‌های مطالعاتی برای تعیین و اقدامات لازم درمورد اصلاح مقررات و آیین‌نامه‌های داخلی دانشگاهخ با هدف ساده‌سازی و هماهنگ ساختن آنها.
  • برنامه‌ریزی و نظارت در زمینه بررسی سیستم‌ها، روش‌ها و رویه‌های مورد عمل در دانشگاه و انجام اقدامات لازم درجهت اصلاح و بهبود آنها با هدف افزایش رضایت‌مندی کارکنان و ارباب‌رجوع، تسهیل در انجام کارها و انطباق با نیازهای جدید.
  • پشتیبانی، هدایت و نظارت بر فعالیت‌های بهره‌وری و تحول اداری دانشگاه.
  • برنامه‌ریزی جهت اجرای مصوبات شوراها و کمیسیون بهره‌وری و تحول اداری دانشگاه.
  • تهیه و تنظیم گزارش ادواری از اجرای برنامه‌های تحول اداری و بهره‌وری در دانشگاه.
  • انجام سایر امور محوله از سوی مقام مافوق.